fredag 29 maj 2009

Okej, here it comes...

Ett förkortat inlägg, men ändå...

Var till BM i onsdags för en vanlig rutinkontroll. Den här veckan var det även dags att börja fylla i journalen hur bebis ligger.
BM tog blodtryck som såg bra ut och jag fick hoppa upp på britsen för den sedvanliga klämningen och mätningen av magen. SF måttet har stått still sedan jag var där för 2 veckor sedan, vilket betyder att magen bara har växt 1 cm på en månad. Hon blev lite fundersam, men vi fortsatte med att lyssna på hjärtljuden. Bebis har alltid haft låga hjärtljud, men den här gången tyckte hon att de var lite väl låga och fast att vi puttade på den så ville den inte reagera. Efter en stunds fundering och konsultation med BM på förlossningen så blev det bestämt att jag skulle ta mig dit efter att jag varit på lab och lämnat mina prover.
Fick göra en CTG remsa när jag kom dit och sedan ett tillväxtultraljud. Allt såg bra ut på UL:et, bebis väger ca 2600 g nu och det var vad de bör väga när man har gått 35 fulla veckor. Men läkaren tyckte också att bebis var lite slö, så jag fick göra en CTG remsa till, för säkerhetsskull. Jag gjorde det mer än gärna, hellre en gång för mycket än en gång för lite!
Efter ca 4 timmar på förlossningen och efter noggranna kontroller så fick jag åka därifrån - lättad över att allt ändå såg bra ut!
Det var det längsta MVC besök jag varit på och många tankar hann fladdra förbi i mitt huvud under dessa timmar. Men nu vet jag att bebis mår bra och då kan jag pusta ut igen.

2 kommentarer:

  1. Skönt att höra att det inte var någon fara! Trevlig helg på er.

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att allt visade sig vara bra till slut! Blev lite orolig där i början av inlägget. Var rädd om dig själv och bebisen de sista veckorna nu så ses vi lagom till din födelsedag. Eller kanske bebisens, vem vet?!

    SvaraRadera