söndag 27 juli 2008

The story of Gotland 2008

Gotland var det ja... Bilderna ligger på datorn hemma och eftersom att jag är på jobbet nu så får ni hålla till godo med "The story of Gotland".

Tidigt på tisdag morgon begav vi oss som sagt till Nynäshamn. Kl 07.30 "seglade" vi i väg med båten. Resan över gick jättesmidigt och William var duktig, hade hoppats att han skulle sova lite, men det gjorde han inte. Antar att det var lite spännande eftersom att det var första gången han åkte stor båt.

Kom till Visby vid 11-snåret och gick över vägen för att hämta cyklar, kärror och tält som vi hyrt.
Tog oss sedan till campingen på Kneippbyn. Vi bestämde oss för att sätta upp tälten och göra oss "hemmastadda" innan vi åt lunch. So far, so good..

..Mamma och Johnnie fick upp sitt tält utan problem och det gick ganska bra för oss också. Ända tills övertältet skulle på.. Det passade nämligen inte.. Ringde till uthyrningen och talade om situationen. "Tyvärr har vi ingen som kan komma ut till er, vi har så lite personal, så ni får komma hit och byta."
Visst att vi skulle cykla en del, men jag hade inte planerat in en extra tur för att byta något tält!!
Vi käkade lite lunch och sedan åkte vi ner till Visby igen. Passade på att strosa lite i stan, när vi ändå var där..

I onsdags hade vi tänkt gå på Pippiland och vattenland. Men det kan gå fort i svängarna ibland och det gjorde det då. Vi vaknade ganska tidigt och orkade inte vänta på att det skulle öppna klockan 10.00, så i stället tog vi cyklarna och styrde kosan mot Lummelundagrottorna. William trodde dock att vi skulle titta på råttor och inte grottor. Så innan vi gick in så frågade han:
"Sitter de i burar eller springer de lösa?" En och annan fick sig ett gott skratt kan jag lova.

På vägen tillbaka till campingen stanande vi på Snäck, så att William fick bada lite. Först tyckte han att det var lite kallt, men efter ett par minuter så var han som en säl i vattnet och ville inte att vi skulle åka "hem" sen.
Det blev några mils cykling den dagen. Behöver jag säga att jag var ganska mör i kroppen när dagen var slut?
Kvällen rundades av med minigolf.

I torsdags var det Williamas dag, med pippiland, vattenland och allt vad det innebar.. Vi åkte karuseller, rutchkanor, käkade glass och hade det bara bra i solen.
Framåt kvällningen tog jag och mamma bussen in till Visby och handlade lite kvällsmat som vi sedan åt på bryggan i solnedgången.

Så kom vi till fredag, då det var dags att åka hem. När vi vaknat käkade vi frukost och duschade och packade ihop alla våra saker. Åkte ner till hamnterminalen och lämnade av all packning. Sedan spenderade vi våra sista timmar i Visby innanför ringmuren.

Vi har haft en kanon bra "mini-semester" och vädret hade inte kunnat vara bättre. Men hur det än är, så är det alltid skönt att komma hem igen!