tisdag 29 juli 2008

...och i dag även nässelutslag.

Ska ner till läkarstationen på min rast och hämta någon typ av medicin som William ska få, för tydligen så har han fått nässelutslag under natten (jag åkte till jobbet tidigt i morse när de där hemma fortfarande låg och sov.), så Igge hade ringt till läkaren igen och frågat vad han skulle göra åt klådan.

Hur som helst, jag googlade på Körtelfeber i går, eftersom att jag vet ganska lite om det. Läkaren har ju sagt att det ska gå över på ett par dagar, men jag vet att de i min bekantskapskrets som haft det har varit dåliga längre än så.

Det här var vad jag fick fram på sjukvårdsrådgivningens hemsida:


Körtelfeber / Översikt
Reviderad: 2008-01-03

Allmänt
Körtelfeber orsakas oftast av ett virus som heter Epstein Barr-virus. Det är ett väldigt vanligt virus som de flesta smittas av redan i förskole- eller lågstadieåldern. Det gör att nio av tio i 20-årsåldern har antikroppar i blodet mot viruset. Viruset smittar inte genom luften. Oftast kommer det in i kroppen när man utbyter saliv med någon, till exempel om man delar sked eller pussar eller kysser någon.Körtelfeber är nästan alltid en ofarlig sjukdom som läker av sig själv. Man kan ha feber i två-tre veckor men viruset finns kvar i kroppen och man känna sig trött i flera månader.


Symtom
Smittas man som barn får man oftast inga eller bara lindriga symtom, som en vanlig förkylning.Om man får körtelfeber i tonåren eller senare kan man känna sig trött och få
huvudvärk
ont i halsen
hög feber
svullna lymfkörtlar på halsen, i armhålorna och i ljumskarna
svårt att svälja
illaluktande andedräkt
förstorade och röda halsmandlarna med en gråvit beläggning.


Behandling
Det finns ingen särskild behandling eller vaccin mot viruset. För att lindra febern och smärtan kan man ta receptfria febernedsättande och smärtstillande läkemedel.Den första månaden efter att man varit sjuk ska man undvika kraftig ansträngning.


När ska man söka vård?
Även om körtelfeber i de flesta fall läker av sig själv är det bra att kontakta en vårdcentral för att få en diagnos om man
har ont i halsen och feber i tre-fyra dagar
mår mycket dåligt
har väldigt svårt att svälja eller andas
får feber igen efter att ha varit feberfri i minst ett dygn
har någon annan sjukdom samtidigt, eller tar mediciner som kan försämra immunförsvaret allvarligt.
Om man vet att man har körtelfeber ska man söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om man får ont i magen. Det kan bero på att mjälten, som kan svullna vid körtelfeber, har brustit. Om man har ont i magen och blir blek och matt ska man ringa 112.Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd om vart man ska vända sig.

2 kommentarer:

  1. "Det är ett väldigt vanligt virus som de flesta smittas av redan i förskole- eller lågstadieåldern. Det gör att nio av tio i 20-årsåldern har antikroppar i blodet mot viruset"

    Det är Skitsnack! vägrar tro på det där. Vem som helst kan få körtelfeber ingen är immut mot den då är bara en av tio som kan få det. Jag tror denna teori inte stämmer. så jag va en de som fick det fy fan vad dåligt!

    synd, Jag har själv haft det det är inte så jätte kul att ha det.

    SvaraRadera
  2. Självklart så kan vem som helst få körtelfeber. Jag tror att de menar att det är vanligast att man får det som barn och då är man immun mot det som vuxen?

    SvaraRadera