torsdag 5 november 2009

Here it comes!

"Nu vill politikerna att ni ska ta hand om era egna barn, därför är det 3 timmar / dag som kommer att gälla från och med 1 januari!"


Jag har absolut ingenting emot att kommunen har valt att korta ner veckan med 5 timmar för barn som har föräldrar som är hemma med syskon. Det jag däremot tycker är konstigt är, att det verkar inte finnas något som helst utrymme för att diskutera hur dessa 15 timmar ska läggas upp. Hur kan man utgå från att 3 timmar / dag är det bästa upplägget för alla barn? För vissa barn så kanske det bästa upplägget hade varit 5 timmar / dag, 3 dagar i veckan.


Men nä, se det går inte... "För politikerna vill att ni ska ta hand om era egna barn.." Jag vet inte, men när jag gick i skolan, så fick jag lära mig att 5 (dagar) x 3 (timmar) = 15, men att man även kunde vända på steken och få samma resultat, dvs: 3 (dagar) x 5 (timmar) = 15. Hur man än vrider och vänder på det så är ju 15 timmar 15 timmar, oavsett om de delas upp på färre dagar med fler timmar . Och självklart så vill jag ta hand om mina egna barn, men det är inte för min skull W går på förskola, utan faktiskt för hans skull!

Har man dock ett barn med särskilda behov, ja, då kanske man kan fundera på hur det ska läggas upp. När jag ringde till kommunen i dag för att höra vad de anser är ett särskilt behov, så fick jag till svar att det är om man har långt avstånd mellan hemmet och förskolan. Men hur långt avstånd man då måste ha, det är det ingen som vet. Det är inte bestämt än.

Jag kan tycka att min W har ett särkilt behov till att vara längre dagar på förskolan och det är inte avståndet som är det gällande problemet för mig (även fast vi faktiskt har en bit att åka), utan att han faktiskt är den enda på sin avdelning som är född -04. Detta innebär att han som ensamt barn måste gå iväg på s k 5-års grupp för att stifta bekantskap med de barn (som känner varandra väl sedan tidigare..) som han så småningom kommer att gå i skolan med. Detta är inte helt lätt för honom. W kan tyckas vara tuff och framåt på ytan, men innerst inne är han faktiskt en ganska blyg och försiktig kille. För mig känns det därför viktigt att han får en chans att lära känna de andra barnen i hans ålder, sakta men säkert och hur ska han hinna det, om han bara har möjlighet att gå på förskolan 3 timmar / dag, mellan 08.30 och 11.30 då det pedagogiska arbetet på den egna avdelningen ska ske?

Men vad vet jag. Jag är ju varken politiker eller enhetschef. Jag kanske är helt ute och cyklar när jag tycker att en så trygg överflyttning och start till förskoleklass borde betyda mer (och alltså utgöra det s k särskillda behovet) än avståndet vi har till förskolan.

(Som sagts tidigare så har ALLA rätt till sin EGNA åsikt och detta är vad JAG tycker, tänker och känner.)

Kapitlet med att egna blöjor ska tas med till förskolan är inte aktuellt för mig än, men kommer att bli. Jag tycker inte alls att det är något konstigt med det och anledningen till det är nog att när jag i mina yngre dagar sprang som timvikarie på förskolor i Hallstahammars kommun hade de redan det systemet. Så när det blev W's tur att börja på förskola i Västerås hade jag ingen aning om att blöjor ingick i avgiften. Jag frågade om jag skulle ta med mig och jag minns att personalen jag pratade med stirrade på mig som om jag var tokig och där och då upplyste mig om att det fanns på förskolan. För mig kändes det mer konstigt då, eftersom jag var van vid att föräldrarna tog med sig egna blöjor.

Det finns mycket man kan tycka, tänka och säga om det här med de nya reglerna, men jag väljer att sätta punkt här.

6 kommentarer:

  1. Jag har bara en sak att säga, jag förstår inte hur politiker tänker!

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra inlägg tycker :-)

    Mvh Annika

    SvaraRadera
  3. Det var bra skrivet tycker jag! Bra att du har lite skinn på näsan och "vågar" röra om lite i grytan ;-)
    Å som de kloka pedagoger vi är här i Hhr's kommun så sker timfördelningen (15 timmar) i samspråk med föräldrarna. De flesta väljer att ha barnen 5h/dag tre dagar i veckan. Speciellt när de börjar bli lite större och får ett annat behov av kompisar.

    SvaraRadera
  4. Bra "rutet" jänta mi!!!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att du disskuterar HELT RÄTT ang timmarnas fördelning.Som förälder vet man ju FAKTISKT bäst. Vi ska ju oxå värna om miljön. Färre gånger man transporterar mindre avgaser.Men sen vet du väl att hur rätt du än har så kom inte åsikten från rätt person enligt politiker. De vill ju själva ha äran. Hitta bara rätt politiker som kan föra talan. De finns, men????

    SvaraRadera
  6. Tyvärr verkar det inte som att pedagogerna har något att säga till om i det här fallet, utan precis som vi föräldrar bara får gilla läget.

    SvaraRadera